Biologi i praksis på Atlanterhavsparken

Dagen vår på Atlanterhavsparken, det vart ein flott fagdag, det!

Torsdag 9. desember ble viet til biologi, havets biologi. Med flere positive opplevelser og overraskelser enn vi hadde fantasi til å vente oss.

Vi startet dagen i egen buss, bestilt av skolen og faglæreren vår, Synnøve Bostad Hersvik. Den plukket oss opp og kjørte beine veien til Ålesund og Atlanterhavsparken. Der ble vi tatt godt imot av noen av arbeiderne på Atlanterhavsparken, og så ble det rett og slett full rulle, med fullt fokus dagen ut.

Vi ble delt i to grupper, hvor den ene gruppen skulle få dissekere fisk og den andre skulle gå fritt rundt på Atlanterhavsparken å se på alle de unike artene i "sin rette" biotop.

Mi gruppe begynte på bio-lab'n, der tre og tre fikk utdelt hver sin sei og en skalpell... På med rett antrekk, og så var vi i gang. En av de ansatte ved akvariet holdt forelesning og veiledet oss gjennom hele økta. Samtidig som vi fulgte med på en presentasjon om fiskens indre organ, fikk vi en unik mulighet til å dissekere fisken samtidig og se på de ulike organene på nært hold, dvs ned i minste, lille finurlige detalj! (Som for eksempel når den ene gruppen fant en reke i magesekken til seien. Gøy!) Mye fagkunnskap kom på plass i denne økta, ingen tvil. Dette husker vi, lenge!

Til lunsj fikk vi servert steinbitkake på brød med godt, marint-inspirert tilbehør. Slik måtte det være, så klart. Godt smakte det også.

Etter lunsj var det mi gruppe sin tur til å få gå litt fritt rundt i parken - ja, mest inne, men vi var også ute i havbassengområdet.

Vi startet inne på et rom hvor en av de ansatte hadde satt frem reker og sild, slik vi kunne fiske krabber og mate ulike sjøstjerner, sjøpølser, skjell og fisker. Dette var en kjempemorsom og lærerik aktivitet, som gjorde hele gruppen meget nysgjerrig. Jeg overdriver ikke. Personlig visste jeg ikke at kamskjell var egne dyr, og har alltid sett for meg at de er bare skjell til pynt. Sorry, men det var altså FØR jeg begynte å bli ekte biolog-spire - eller helt nøyaktig; - helt til en av de ansatte fikk meg til å plassere en sjøstjerne oppe på det ene kamskjellet. Etter noen sekunder begynte kamskjellet å bevege seg fort, og svømme bortover! Da var det flere elever enn meg som gapte av overraskelse.

Her fisket vi krabber med reker som agn, som om vi var småbarn igjen. En morsom aktivitet både for ungdommer, barn og voksne. Vi gjør det gjerne igjen!

I et fellesareal midt i bygget, hadde Atlanterhavsparken et stort basseng fullt med skater, fisk, hummer, flyndrer og mye mer. Her kunne vi ta borti de forskjellige artene, klappe faktisk, og de var veldig menneskekjære. Også en ny opplevelse.

Spørsmål og svar
Vi dro videre innover i bygget, til en ny aktivitet hvor de hadde laget til flere rom som hadde mange ulike spørsmål og oppgaver. Dette var tillaget pent og fargerikt, noe som gjorde det mye gøyere og enklere for oss å holde tålmodigheten og fokuset oppe. Utrolig fint der inne!

På slutten dro vi ut til pingvinene, oterne, og selene - min favoritt "ting" med Atlanterhavsparken. Det var kjempeartig å se disse skapningene på nært hold, og å få se de inn i øynene. Nydelige. Det var spesielt en sel som dro mye oppmerksomhet ...  Du ser den nok i bildekavalkaden over her.

På veien hjemover var alle utslitte etter en kjempekjekk og artig dag. I alle fall jeg og Julie. Tror du ser det også oppe i bildekavalkaden ...

Kort oppsummert - dette en av de beste fagdagene jeg har vært borti.
Kunststykket å gjøre noe lærerikt og artig, samtidig, er ekstremt vanskelig, synes jo vi videregående elever, men Atlanterhavsparken har fått det til - scorer midt i blinken. Dagen var en blanding av et fast skjema og fri aktivitet, som var helt prefekt. Helt per-fekt!

Takk for en flott  fagdag!

Takk for at de tok i mot oss på ein så flott måte, Atlanterhavsparken, alle covid-restriksjoner til tross. Det ble veldig fint.

Med hilsen nyoppdaget biolog-spire i BI1-gjengen ('',)